Eko 820 Condor 1965

Jack Marchal

After the wild excesses of the early 60’s Eko wanted to offer a sober and serious instrument. Too serious actually. The slightly greenish sunburst body finish with the tortoise shell pickguard is not the world’s most inviting colour combination. In terms of shapes it looks like a hydrocephalous Strat, headstock out of proportion with the small body. So small that the cumbersome electronics borrowed from the 500 series gets it hard to find its place in there. Compared to a 500 o 700 general sound is similarly clean and dry, just a bit deeper and woodish as expected.

Hard to believe: at the time this version was issued retail price for a four-pickup 820 Condor was in the USA $299, $30 more than for a 700-4V (U.S. price list, summer 1965). On the vintage market a 700 nowadays is priced two to three times higher than a sunburst 820…

Dopo tanta follie nei primi anni 60, Eko volle proporre uno strumento sobrio e serio. Troppo serio infatti. L’unione del battipenna tartarugato e del sunburst leggermente verdastro del corpo non è la combinazione più affascinante che ci sia. La forma si direbbe una Strato idrocefala, la paletta risulta sproporzionata rispetto al corpo più piccolo. Tanto piccolo che l’ingombrante elettronica ereditata dalla 500 ci sta appena. Confrontato a una 500 o a una 700 il suono generale è similarmente asciutto e nitido, solo un pò più profondo e legnoso, com’è logico.

Difficile da credersi: all’epoca della sua introduzione sul mercato, La Condor aveva un prezzo di listino al pubblico di 299 dollari negli USA, 30 di più che per una 700-4v. Oggi sul mercato del vintage una 700 costa da due a tre volte il prezzo di una 820 sunburst…

Condor 820-2 (2nd generation)

Three and four-pickup Condor guitars of the earlier generations have exactly same control layout as the 500 and 700 series. On the contrary the 820-2 is equipped with special electronics that didn’t exist with previous dual pickup Eko s: each one has its own volume pot (see the thumbwheels in pickguard upper part) in addition to the general volume and tone pots, ans there is a four-position selector (1 – 2 – 1+2 – 0).

The four-pickup version has naturally more collector appeal due to the array of switches. For musicians the two-pickup configuration is the one to prefer. Alright, neck pickup is filtrated too dark and bridge pickup too trebly as usual with older Eko guitars, but with the possibility to mix both pickup with their independant volume setting you are able to precisely adjust real interesting fine hollowed tones.

Le Condor delle prime generazioni con 3 o 4 pickups hanno esattamente gli stessi controlli delle 500 e delle 700. L’elettronica del modello 820-2 invece presenta delle particolarità che non esistevano sulle precedenti chitarre Eko con 2 pickups: ognuno dispone di una regolazione indipendente del volume (le rotelle sulla parte superiore della mascherina), oltre ai potenziometri per volume e tono generale, e un selettore a 4 posizioni (1 – 2 – 1+2 – 0).

Nei collezionisti i modelli con 4 pickups suscitano naturalmente più interesse con tutti gli switches in fila ma per i musicisti la versione 2 pickups è da preferire. Il pickup al manico è troppo scuro, il pickup al ponte è filtrato troppo alto, come al solito nelle vecchie Eko, ma la possibiltà di usare i due insieme con un dosaggio preciso dei rispettivi volumi è in grado di procurare dei suoni scavati veramente interessanti.

1965 Condor 820-4V fiesta red

The most famous Strat (at least in Europe) of the early 60’s belonged to Hank Marvin of the Shadows and sported the glorious “fiesta red” finish. Thus similarly finished Condors had to exist. We have found this one. There aren’t many available around. In the USA the vintage market is mainly supplied today with new old stock items from LoDuca, and absolutely all are sunburst (these old unsold Condors are generally available from sellers located in Wisconsin but some have been spottted in Europe too!).

The rear view shows a questionable discrepancy between the light red body paint and the greenish burst neck. This finish was standard for all Eko necks in the era 1964-65 whatever the body colour, so there shouldn’t be any concern about the instrument’s originality status.

La più famosa delle Strato (almeno in Europa) nei primi anni 60 apparteneva ad Hank Marvin degli Shadows, e aveva la gloriosa finitura “fiesta red”. Dunque ci volevano delle Condor dello stesso colore. Abbiamo trovato questa. Non ce ne sono tante in giro. In USA il mercato del vintage è sopratutto alimentato dai “new old stock” dei LoDuca, che sono assolutamente tutte sunburst (queste vecchie Condor invendute sono generalmente proposte da venditori in Wisconsin ma certe si sono ritrovate perfino in Europa!).

Il retro mostra un contrasto discutibile fra il rosso luminoso del corpo e il manico sunburst verdastro. Questa finitura era standard per tutti i manici Eko dell’era 1964-65, con qualsiasi colore del corpo, quindi non c’è motivo di dubitare dello stato di originalità dello strumento.