Early Welson Solid-Bodied Guitars throughout 1963

by Jack Marchal

First appearance in this series of a bridge with separate string intonation adjustment. This bridge was also used in the years 1963 to 1965 by Gemelli/Bartolini and associated brands, and will be fitted to all Welson electrics till the end of the decade.

Three tuners aren’t original, and tremolo arm is gone foever. Shit happens…

From this generation on, the choice of finishes on body back, aside from a few exceptions, is mostly restricted to black and textured pearloid, like for all solid bodied guitars made in Castelfidardo at that time.

The new fixed bridge is in my opinion not as good as Crucianelli’s but better than Eko ’s. It has however the unpleasant weakness that when the guitar is destrung the individual saddles go loose all too easily. You therefore often see those bridges with missing saddles (two in the present instance).

Prima apparizione in questa serie di un ponte con regolazioni separate dell’intonazione sulle corde. Usato negli anni 1963-65 anche da Gemelli/Bartolini ed affini, questo ponte sarà montato su tutte le elettriche Welson durante il resto del decennio.

Tre chiavette non originali, e leva vibrato andata per sempre. Sono cose che capitano…

Da questa generazione le finiture del retro, salvo poche eccezioni, tendono a ristringersi al nero e al perlinato texturizzato, come per tutte le solidbody costruite a Castelfidardo in quegli anni.

è mia opinione che il nuovo ponte fisso sia meno buono di quello di Crucianelli ma superiore a quello di Eko. Presenta però lo spiacevole difetto che quando mancano le corde i ponticelli singoli si perdono con troppa facilità. Perciò tale ponte si vede spesso con ponticelli mancanti (due nel caso presente).

Duster71

Rémi (nicknamed ‘Villenouille’) is lead singer and guitarist in the band Duster’71. The combo, based in Grenoble in South-Eastern France, plays a high energy punk rock (real rock music, to put it shortly). Rémi’s main axe is a Gibson LesPaul TV ’60 but he also loves to play his Welson on live venues. (The pics were shot in Grenoble in June 2005).

This Welson is impossibly clean. All original, with chrome parts that shine like brand new. As if the guitar had passed through some space-time warp.

Rémi (sopranominato ‘Villenouille’) è cantate e chitarrista gruppo Duster’71. Questo complesso di Grenoble, nel Sud-Est della Francia, suona un punk rock ad alta energia (in breve, rock autentico). Lo strumento principale di Rémi è una Gibson LesPaul TV ’61 ma gli piace anche suonare la sua Welson dal vivo. (Le foto sono state fatte a Grenoble nel giugno del 2005).

La Welson è incredibilmente completa e ben conservata. Tutta originale, con dettagli cromati che brillano come se fossero nuovi. Si direbbe che questa chitarra sia arrivata attraverso qualche distorsione spazio-temporale.

http://www.duster71.com

There is on the headstock a one-piece metal logo which is made the same way as the ‘PANaramic’ and ‘Elli-Sound’ emblems Crucianelli used to nail on its solidbodies. This logo is without any doubt original but I don’t remember I ever saw it on any other Welson instrument. The design of the lettering is absolutely correct, it prefigures the stenciled or inlaid logos Welson will still be using in the late 70’s. Must be some prototype.

C’è sulla paletta un logo metallico fatto in un solo pezzo, come gli emblemi ‘Elli-Sound’ e ‘Panaramic’ che Crucianelli inchiodava sulle sue solidbodies. Questo logo è senza il minimo dubbio originale, però non ricordo di averlo mai visto su alcun strumento della Welson. La grafica è assolutamente in ordine, prefigura le serigrafie o gli intarsi ancora usati dalla Welson alla fine degli anni 70. Qualche prototipo sicuramente.